نکات مهم در انتخاب نرم افزار حسابداری

شاخص نکات نرم افزار

سرفصل‌های اصلی مقاله:

  • مقدمه
  • تأثیرات نرم افزار حسابداری بر کسب‌وکار
  • مزایای استفاده از نرم افزار حسابداری
  • نکات مهم در انتخاب نرم افزار حسابداری خوب و مناسب

مقدمه

وقتی با کسانی که درباره حسابداری و نرم‌افزارهای آن، اطلاعات جامعی ندارند درباره نرم‌افزارهای حسابداری صحبت می‌کنیم, عموم آن‌ها این دسته نرم‌افزارها را همان اکسل می‌دانند؛ اما در اصل نرم‌افزار حسابداری به نرم‌افزارهایی گفته می‌شود که تمامی امور جاری و تخصصی حسابداری را به کمک آن‌ها می‌توان به شکلی ساده‌تر انجام داد. نرم‌افزارهای حسابداری تلاش می‌کند تمامی امکانات موردنیاز حسابدار را به شکل دیجیتال در اختیار او قرار دهند و نیاز حسابدار به دفاتر حسابداری را به حداقل برساند.

این دست از نرم‌افزارها تلاش می‌کنند تا تمامی قوانین و استانداردهای نهادهای مالی و نظارتی مانند سازمان امور مالیاتی را رعایت کنند و در نرم‌افزار خود جای دهند تا مدیران شرکتی و صاحبان کار به‌سادگی بتوانند به همه‌ی گزارش‌ها و صورت‌های مالی دسترسی داشته باشند.

هدف اصلی نرم‌افزارهای حسابداری سازمان‌دهی، نظم دادن و بالا بردن دقت روند ثبت معاملات یک کسب‌وکار است.

تأثیرات نرم افزار حسابداری بر کسب‌وکار

با پیشرفت علم حرکت جوامع به سمت فناوری، بخش عمده‌ای از مسئولیت‌ها از نیروی انسانی به تکنولوژی‌های موجود محول شده است که برای انجام هرکدام از این مسئولیت‌ها معمولاً وقت و انرژی بسیار زیادی از کارمندان گرفته می‌شد.

برای صرفه‌جویی در وقت و هزینه و در راستای حل این مشکل انواع نرم‌افزار حسابداری مناسب مشاغل و اصناف و کسب‌وکارهای گوناگون تهیه و به مخاطبان ارائه شد که موجب سرعت بخشیدن و آسان‌ شدن رسیدگی به امور مالی و بخش حسابداری شد.

نرم‌افزارهای حسابداری تغییرات چشمگیری داشتند و روزبه‌روز توسعه یافتند و پیشرفته‌تر شدند به‌طوری‌که عموم سازمان و شرکت‌ها استفاده ازاین‌دست نرم‌افزارها را به استخدام نیروی انسانی ترجیح می‌دهند.

مزایای استفاده از نرم افزار حسابداری

يكي از مهم‌ترين مزاياي استفاده از نرم‌افزار حسابداري نسبت به حسابداري به روش سنتی صرفه‌جویی در زمان است.

يك نرم‌افزار حسابداري قابليت پردازش حجم بالايي از دیتاها را در كسري از ثانيه دارد و عموماً بخش زیادی از امور حسابداري را به‌صورت خودكار انجام مي‌‌‌دهد.

امروزه نرم‌افزار حسابداری‌های زيادي وجود دارد كه هرکدام از اين نرم‌افزارها ویژگی‌های خاص خود را به همراه دارند. درنتیجه يكي از نكات مهم در انتخاب يك نرم‌افزار حسابداري، متناسب بودن نسخه نرم‌افزار حسابداري با کسب‌وکار ما می­باشد.

يك نرم‌افزار بايد از هر لحاظ داراي امنيت باشد تا از سرقت و يا تغيير اطلاعات كاربر به هر طریقی جلوگيري كند.

در کل می‌توان گفت هر شخصی می‌تواند متناسب با کار خود لیستی از ویژگی‌های موردنظر خود را تهیه کند و مطابق با آن به انتخاب یکی از نرم‌افزارهای حسابداری موجود بپردازد.

تیم توسعه‌دهنده دیجی باربری قادر به شخصی‌سازی و افزودن المان‌های موردنیاز کاربران خود برای آن‌ها هست.

نرم افزار حسابداری
نکات استفاده از نرم افزار حسابداری حمل و نقل

نکات مهم در انتخاب نرم افزار حسابداری خوب و مناسب:

رابط کاربری نرم افزار 

نرم افزار مالی حسابداری ساده و روان را انتخاب کنید. مهم‌ترین نکته‌ای که در خرید یک نرم افزار مالی حسابداری باید به آن توجه کنید سادگی و راحتی کار با آن نرم افزار است.

رابط کاربری اولین چیزی است که مخاطب با آن روبه‌رو می‌شود و همیشه با آن در ارتباط است به همین دلیل اگر با آن راحت نباشید و نتوانید ارتباط برقرار کنید، خیلی زود دچار مشکل خواهید شد. رابط کاربری یک برنامه حسابداری باید به‌قدری برای استفاده آسان باشد که هر شخصی بدون هیچ‌گونه دانش تخصصی قادر به استفاده از آن باشد.

مقیاس پذیری و قابلیت توسعه نرم افزار

ممکن است در ابتدای راه‌اندازی کسب‌وکار و استفاده از نرم افزار به امکانات زیادی در نرم افزار حسابداری نیاز نداشته باشید اما به‌مرورزمان و با گسترش کسب و کار، احتمالا به امکانات بیشتری در یک نرم افزار مالی حسابداری احتیاج پیدا می کنید.

پشتیبانی واقعی و خدمات پس از فروش

تجربه استفاده از پشتیبانی ضعیف می‌تواند شما را نسبت به همه نرم افزارهای حسابداری دلزده کند. 

تیم دیجی باربری در راستای تحقق امر پشتیبانی، افرادی متخصص در این زمینه را دورهم جمع کرده تا بتواند پاسخگوی سوالات مخاطبان خود باشد. همچنین ویدئوهایی آموزشی را تولید کرده و در سایت قرار داده که با مشاهده آن‌ها بسیاری از ابهامات برطرف خواهند شد.

تناسب نرم افزار با نوع و نیاز کسب‌وکار

توجه به همخوانی بین کسب‌وکار و نرم افزار موضوعی بدیهی است که نیاز به توضیح ندارد.

عدم نیاز به پرداخت هزینه‌های اضافی

یکی از مشکلاتی که برای بسیاری از کاربران نرم افزارهای حسابداری به وجود می‌آید نیاز به هزینه های جانبی فراوان بعد از خرید نرم افزار است. بعضی از شرکت‌های تولیدکننده نرم افزار در ابتدای کار، محصول خود را با قیمتی بسیار کمتر از سایر شرکت‌ها ارائه می‌کنند اما پس‌ازآن به ازای هر خدمتی که به مشتری ارائه می‌دهند و برای نصب و راه‌اندازی، افزونه‌های ضروری نرم افزار، درخواست وجه می‌کنند.

بهتر است قبل از خرید نهایت دقت را داشته باشید و این موارد را با پشتیبانی فروش هماهنگ کنید و سپس نسبت به انتخاب نرم افزار موردنظر خود اقدام کنید.

سخن آخر:

در اینجا توانستیم تمام نکات مهم در انتخاب نرم افزار حسابداری را برای شما بازگو کنیم ، هر آن چیزی که لازم بود بدانید در این مقاله بیان شده است. تنها کافیست دقت کنید و اطلاعات خود را در هنگام انتخاب به کار گیرید.

 

دانلود مقاله حسابداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.